понеделник, 6 май 2013 г.

Великден, Гергьовден и криза...

Спомням си един друг Великден - моят детски възторжен празник на шарените яйца и дебелите козунаци на мама, които никога не ставаха на конци, но затова пък бяха жълти и грамадни, ароматни и страшно вкусни, особено като ги потапяш в прясно мляко...
Боядисвахме яйцата обикновено в събота, на село, след задължителната съпротива на баба, която, като ортодоксален комунист, не обичаше църковните обичаи и винаги се подиграваше на тия "глупости". И все пак, накрая се предаваше на детския ни ентусиазъм и пъргаво носеше лукови люспи, които накисваше и вареше в голямата тенджера на печката на дърва. После в скъсан чорапогащник увивахме яйцата, като ги завързвахме едно по едно, като бебенца, всяко, обвито като в дантелка, в парченце лукова люспа или листо здравец, а готовото дълго саламче варяхме в тенджерата. Когато ги развивахме, вече сварени, наставаше истински празник - всяко беше оцветено абсолютно уникално, с най-различни пъстрини. Разбира се, боядисвахме и с готови бои, рисувахме по яйцата с восък разни фигурки, но тези с луковите люспи на мен ми бяха най-интересни.
Тогава се радвах от сърце на този празник, макар че не сме ходили да обикаляме църквата и изобщо, отсъстваше всякакъв християнски елемент, даже като ми кажеше някой в неделята "Христос воскресе" го гледах странно и ме избиваше на смях, защото дядо цяла събота повтаряше "Христос воскресе и го снесе". След години се опитах да се пошегувам с тоя каламбур, но всички ме гледаха много строго, а на мен това беше част от детската ми религия, толкова често го бях чувала, че го възприемах като нещо съвсем естествено.
Е, нещата се промениха и сега няма да ми хрумне да се шегувам с това, макар че неизбежно е на връхчето на езика ми като кажа "Христос воскресе" и разбира се - като всяко дете на такова семейство - макар и намирайки голяма доза успокоение в църквата, схващам религията и самите църковни топоси по-скоро като среща на огромно количество позитивна енергия, чисто страдание, искрена благодарност и според мен именно това е, което кара хората да се чувстват пречистени след като запалят свещичка и замалко помълчат, беседвайки с по-доброто си "аз" в църквата. Самата идея за наличие на Господ ми е доста странна и вътрешно не мога да я приема, даже все още ми е трудно да се прекръстя, да поискам прошка, да се сетя специално да звънна на някой по телефона, за да кажа "Христос воскресе" и прочие неща, които дете, възпитано в по-християнски дух, би усещало като съвсем обичайни.
Но както и да е, всъщност исках да пиша за друго.
За днешния ни бездуховен Великден, бездуховен, макар и доста по-религиозен (дали показно или осъзнато, няма да коментирам).
И безрадостен - поне за мен.
И изобщо, идеята за празник напоследък - в безпаричието, винаги ме стряска.
Винаги в навечерието на рожден ден, имен или друг вид празник се събуждам обляна в пот с мисълта колко пари ще се изхарчат пак и пак.
И днешният Великден не направи изключение - най-много се зарадвах, че мама дойде и донесе яйца и така спестихме някакви пари, а, донесе и малко агнешко, така успяхме що годе прилично да изкараме и двата православни празника... Докъде стигнахме, Господи...
Яйцата ги боядисах съвсем машинално, бързайки, отрупана със стотици други задължения.
На всичкото отгоре, съпругът ми беше зает и на двата празника и едва успяхме набързо да се чукнем и да си кажем "Христос воскресе" ("и го снесе") и той побягна на репетиции. Какво да се прави, като съм и ........ съпруга :).
Голямото ми дете отново за пореден път беше с баща си на село на Великден и се върна с хрема, което довърши празничното ми настроение, а малкото още нищо не разбира от такива неща, което не пречи да си приказвам с него за тия работи де, все пак, той беше единствената ми утеха в тия празнични дни.
Като гледам хората по улиците, не изглеждат и те много вдъхновени от идеята за Великдена, по-скоро ги вълнува откъде да купят по-евтино агнешко, което по възможност да не е от Чили отпреди Втората световна и някакъв козунак, по възможност поне с мирис на яйце...
Какво направихме, за Бога? Къде отиде празника?
Или грешката е в моя телевизор? Или в ЕГН-то?
И изобщо, аз като родител, успявам ли да създам за децата си поне третинка от празничната атмосфера, която е озарявала детските ми дни в навечерието и по време на такива празници?
А вие успявате ли?

6 коментара:

  1. ами... аз мога и да отговоря на въпросите, ама... не знам дали има смисъл... прегръщам те, Цветелинке - и те обичкам! :* <3

    ОтговорИзтриване
  2. Иван Савов6 май 2013 г. в 8:29

    Това е положението,за съжаление живота ни поднася такива преживявания в последните години-навремето беше много по-спокойно и имаше пари не само да живеем,но и да се веселим!Но да гледам напред и да бъдем оптимсти...

    ОтговорИзтриване
  3. Не знам защо звучи така мрачно това писание на хората, на мен ми звучи просто леко иронично, май верно има нещо в моя телевизор :)
    А иначе, защо да няма смисъл да се отговаря на въпросите, бе, детенце, нали тоя блог е създаден за комуникация, иначе какъв му е смисълът изобщо?
    Но и аз те обичкам, и теб, коте, също те обичкам :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. мдам... ами добре тогава - да отговоря :D
      бих отговорила, че празничността е възможна - съществува, и даже не само на празници. ежедневна е - като въздуха.
      ама може би 'щото не е въпрос на пари - а на вътрешно усещане. пример: жанчето ми каза миналата година, че в някакваси класация мексико било класирана като една от най-бедните страни и една от най-щастливите - явно нек'во сравнително изследване ще да е било за богатство и щастие и връзката между тях или дали съществува...
      аз ѝ казах, че не ме изненадва с това - нито ми споделя новина...
      друг пример: няма значение дали ще се боядисат 5 или 50 яйца - важното е да го направиш като ритуал за щастие, за празничност. и няма значение и агнешко дали ще има, или само кисело мляко - изобщо няма никакво значение материалът, в който ще изразиш нещата - същественото е какво изразяваш: щастие, заедност, празничност, както ти казваш.
      и само да кажа - за некои хора по света киселото мляко е непостижим лукс. ама то т'ва локално - предполагам, че некъде биха мечтали за закуска от портокали, ягоди, ананас, манго и т.н. - пък за нас са като киселото мляко...
      пак да кажа - това лично мнение. ако нещо ти е неприятно, направо го игнорирай и не се плаши :D :* <3

      Изтриване
    2. Аз съм съгласна с теб, именно така чувствам и аз нещата, въпросът е, че аз самата не се чувствам празнично, а не какво точно е празник, това ми е ясно.
      Е, явно проблемът си е май в моя телевизор :)

      Изтриване
    3. мммм!... е, хубавата новина в тоя случай е, че усещанията, като и всичко останало, е в съзнанието. подлежи на промяна, един вид :] с други думи - ако достатъчно дълго си представяш празничността в съзнанието си - резултатът ще е, че ще я почувстваш :] пожелавам ти го :] :* <3

      Изтриване